Kartoteka kontrahenta
Kartoteka kontrahentów została umieszczona w głównym menu programu, „Kartoteki-> Kartoteka kontrahentów”. Informacje z kartoteki wykorzystywane są między innymi do tworzenia dokumentów faktur.
Główne okienko kontrahentów zostało przedstawione na rysunku poniżej.

Rysunek 25 Główne okno kartoteki kontrahentów
Okno podzielone jest na trzy części. Pierwsza to pasek narzędzi, na której znajdują się standardowe przyciski dotyczące obsługi kartoteki (Odświeżanie danych, nowa kartoteka, edycja kartoteki i kasowanie kartoteki). Ponadto na pasku znajduje się przycisk obsługujący grupy kontrahentów.

Rysunek 26 Przycisk obsługi grup kontrahentów
Przy pomocy tego przycisku możemy dodać kontrahenta do grupy, bądź przeglądnąć grupę, do której dany kontrahent należy. Zastosowanie grup oraz obsługę opisano w sekcji grupy kartotek.
Od wersji 2007.7.4.0 do kartoteki został dodany mechanizm definicji miejsca dostawy. Miejsce dostawy to informacja którą możemy definiować dla każdego kontrahenta. Informacja ta widoczna jest podczas drukowania etykiety produktu. Funkcję uruchamiamy przy pomocy klawisza na pasku narzędzi.

Rysunek 27 Przycisk uruchamiający mechanizm definicji miejsca dostawy
Po uruchomieniu pojawia się okno listy zdefiniowanych miejsc dostawy dla wskazanego kontrahenta.

Rysunek 28 Główne okno obsługi listy miejsc dostawy
Okno dostarcza nam standardowych funkcji obsługi (Dodaj, Edytuj, Kasuj). Miejsce definiujemy przy pomocy formularza edycji.

Rysunek 29 Formularz edycji pozycji miejsca dostawy
Oprócz podstawowych informacji, na formularzu istnieje możliwość zaznaczenia jednego ze zdefiniowanych miejsc jako miejsce domyślne. Jest to ważna informacja, ponieważ podczas dodawania pozycji w zamówieniu produkcyjnym, znacznik ten określa które miejsce jest przypisywane produktowi jako miejsce docelowe dostawy. Tak zdefiniowane pozycje są wykorzystywane podczas definiowania zamówienia produkcyjnego przez pracownika działu handlu. Szerzej o zastosowaniu listy opisane zostało w rozdziale zamówień produkcyjnych 7.1.1.
Edycję kartoteki przeprowadzamy przy pomocy formularza przedstawionego poniżej.

Rysunek 30 Formularze edycji kartoteki kontrahentów
Formularz składa się trzech zakładek:
- Informacje podstawowe
- Informacje dodatkowe
- Warunki finansowe
- Opis klienta
Pierwsza zakładka zawiera informacje podstawowe o kliencie, dotyczących nazwy adresu czy typu kontrahenta (dostawca, odbiorca). W tej zakładce określamy również termin płatności za faktury przez kontrahenta. Pole „Oświadczenie” powoduje wyświetlenie informacji na dokumencie faktury „Podpis na postawie oświadczenia”.

Rysunek 31 Informacje dodatkowe
Pole „Kod systemu FK” przeznaczone jest do wprowadzenia identyfikatora kontrahenta w systemie Finansowo-Księgowym. Pole to wykorzystywane jest podczas transmisji danych do systemu FK.
Pola „Firma factoringowa” i "Id odbiorcy", określają identyfikator kontrahenta podczas tworzenia wysyłki factoringowej w module factoringu.
Pole „Rodzaj kontrahenta”, pozwala dzielić kontrahentów na krajowych i zagranicznych. Ustawienie kontrahenta jako zagranicznego, powoduje podczas wystawiania dokumentów możliwość zmiany waluty.
Pole „Grupa kontrahentów”, umożliwia podział kontrahentów na grupy i przyporządkowanie grup do handlowca obsługującego danego kontrahenta.
Pole „Nr wykrojnika” wykorzystywane jest w mechanizmie zarządzania wykrojnikami. Na podstawie tego numeru tworzony jest numer rejestru wykrojnika podczas dodawania nowego wykrojnika.
Pole „Wyprodukowane w Polsce” powoduje wydruk na fakturze informacji o pochodzeniu produktu.
Pole „Wydruk A.Q.P”, powoduje wydruk na formularzy etykiety produktu znacznika określającego poziom Jakości „A.Q.P”-assured quality part.

Rysunek 32 Wydruk etykiety z zaznaczoną opcją A.Q.P
W kartotece kontrahenta definiujemy w jakim języku będą drukowane dokumenty. Dla kontrahenta krajowego system automatycznie narzuca nam dokumenty w języku polskim. Jeśli chodzi o kontrahentów zagranicznych, do dyspozycji mamy dokumentu w języku angielskim i rosyjskim. Dodatkowo wybieramy jakie pole nazwy obcej z kartoteki towarowej, będzie przyporządkowane do wybranego dokumentu. Mamy do dyspozycji dwa pola nazwy obcej.

Rysunek 33 Konfiguracja rodzaju dokumentów kontrahenta
Zawartość pól definiowana jest w kartotece towarowej.
Pole e-mail – pozwala na zapisanie adresu mailowego do danego klienta. Wpisanie adresu umożliwi w systemie automatyczne generowanie dokumentów elektronicznych i wysłanie ich z poziomu systemu do klienta.
Pola "Certyfikat ISO", oraz pole "Ocena z audytu", dotyczą informacji które wyświetlane będą w raporcie z oceny jakości dostaw w module kontroli jakości.
Created with the Personal Edition of HelpNDoc: Eliminate the Struggles of Documentation with a Help Authoring Tool