Opis procesu planowania terminu dostawy do klienta
Proces planowania terminu dostawy do klienta rozpoczynamy od ustalenia wstępnego terminu z klientem podczas budowania zamówienia handlowego. W zależności od specyfiki zamówienia, czyli czy posiada pozycje produkcyjne czy tylko handlowe lub i produkcyjne i handlowe, następuje weryfikacja terminu przez odpowiednie komórki. W przypadku produkcji za określenie terminu realizacji produkcji, odpowiada dział planowania produkcji, w przypadku pozycji handlowych, dział zakupów. W systemie termin dostarczenia towaru do klienta (termin realizacji zamówienia handlowego), musi być zatem możliwy do modyfikacji przez powyższe działy.
Zamówienie handlowe
Po wprowadzeniu zamówienia do systemu, logistyk przystępuje do wykonania następujących czynności:
- wygenerowanie pakietów zadań produkcyjnych dotyczących pozycji produkcyjnych
- wygenerowanie zapotrzebowań na towary handlowe, surowce do produkcji lub zapotrzebowanie na półprodukty.
Podczas generowania pakietu zadań produkcyjnych, system automatycznie wyśle powiadomienie do działu planowania o powstaniu nowego pakietu. Zadaniem działu planowania będzie potwierdzenie terminu realizacji produkcji.

Rysunek 133 Informacja o utworzeniu nowego pakietu zadań produkcyjnych
W przypadku generowania zapotrzebowania, system wyśle informacje o nowym zapotrzebowaniu do działu zakupów. Zadaniem działu zakupów będzie utworzenie zamówienia do dostawcy na poszczególne zapotrzebowania i ustalenie daty dostarczenia towaru z dostawcą.
W zamówieniu handlowym nie będzie można wydrukować potwierdzenia terminu realizacji, dopóki nie zostaną potwierdzone powyższe działania.

Rysunek 134 Nowa ikona informująca o braku wszystkich potwierdzeń wykonania produkcji i zamówienia towarów handlowych. Brak możliwości wydrukowania potwierdzenia do klienta
W potwierdzeniu dla klienta data zostanie jeszcze zmodyfikowany przez korektę [KD]. Ostatecznie klienta zobaczy datę [D4]. Korekta daty jest definiowana w opcjach systemu jako stała ilość dni dodawana do planowanego terminu dostawy.
Poniżej przedstawiono schemat blokowy procedury planowania terminu dostarczenia towaru do klienta oraz szczegółowy opis procesu.

Rysunek 135 Schemat blokowy procedury planowania terminu dostawy.
Planowanie terminu zakończenia produkcji
W pakiecie zadań produkcyjnych w poszczególnych pozycjach pakietu (w zadaniach produkcyjnych) widoczna jest kolumna "Termin zakończenia produkcji" (Jest to odpowiednik daty [D2] na schemacie blokowym). Początkowo termin ten obliczany jest na podstawie "Planowanego terminu dostawy" [D1], pomniejszony o wskaźnik Lead Time. Wskaźnik Lead Time ustawiany jest indywidualnie dla każdego kontrahenta.

Rysunek 136 Pozycje pakietu zadań z terminem zakończenia produkcji
Zmianę/ potwierdzenie terminu zakończenia produkcji wykonujemy przy pomocy klawisza "Ctrl+F4". Do obsługi panelu dat potrzebne będzie uprawnienie "ZAM_DAT" typu "E". Po uruchomieniu funkcji pojawi się panel z możliwością ustawienia i zatwierdzenia daty zakończenia produkcji. Po ustawieniu daty należy zatwierdzić klawiszem "Potwierdź" zostanie w systemie zarejestrowany fakt potwierdzenia daty zakończenia produkcji, autoryzowany nazwą operatora zarejestrowanego aktualnie do systemu. Operację zakańczamy klawiszem "OK".

Rysunek 137 Wprowadzanie potwierdzenia daty zakończenia produkcji
Od tej chwili w kolumnie "Termin zakończenia produkcji", będzie widoczny zielony znacznik potwierdzenia "Check". Widoczna data będzie dotyczyła terminu potwierdzonego [D3], a nie wyliczonego [D2]

Rysunek 138 Informacja o wprowadzonym potwierdzeniu terminu zakończenia produkcji.
Jeśli wszystkie pozycje pakietu zadań zostaną potwierdzone, wtedy z poziomu nagłówków pakietu będzie również widoczny znacznik "Check".

Rysunek 139 Informacja o wprowadzeniu wszystkich potwierdzeń w pakiecie zadań produkcyjnych.
Jeśli wprowadzony termin zakończenia produkcji powiększony o lead time nie przekracza aktualnego terminu dostawy w zamówieniu handlowym, zostanie jedynie wygenerowana informacja do właściciela zamówienia handlowego o dokonaniu potwierdzenia.

Rysunek 140 Informacja do właściciela zamówienia handlowego o dokonanym potwierdzeniu
Jeśli natomiast potwierdzony termin zakończenia produkcji [D3] powiększony o lead time przekracza aktualny termin dostawy, na ekranie pojawi się okno z ostrzeżeniem oraz wyborem kontynuacji zmiany terminu dostawy.

Rysunek 141 Ostrzeżenie o zmianie planowanego terminu dostawy.
Po zatwierdzeniu terminu w systemie zostanie wygenerowana informacja informująca właściciele zamówienia handlowego o zmianie terminu dostawy oraz zostanie zmieniony termin dostawy na nowy [D1'].

Rysunek 142 Informacja do właściciela zamówienia handlowego o dokonanej zmianie planowanego terminu dostawy wynikającego ze zmiany terminu zakończenia produkcji
W przypadku pozycji półproduktów termin zakończenia produkcji generowany jest automatycznie na podstawie technologii produktu nadrzędnego i nie ma możliwości zmiany tego terminy. Oczywiście dotyczy to jedynie pozycji zadań produkcyjnych. Przesunięcie terminu realizacji można tak jak do tej pory zmieniać z poziomu zlecenia produkcyjnego.
Zlecenia produkcyjne generowane są z terminem realizacji utworzonym w zadaniu produkcyjnym. Zmiana terminu wykonania zlecenia odbywa się tak jak do tej pory z poziomu planu produkcyjnego.
Planowanie terminu przygotowania towaru handlowego
W przypadku pozycji handlowych w zamówieniu handlowym, istnieje również możliwość kontroli terminu dostawy. Po wygenerowaniu zapotrzebowania oraz przygotowaniu zamówienia do dostawcy, operator ustala datę dostarczenia towaru od dostawcy w oknie edycji pozycji zamówienia do dostawcy.

Rysunek 143 Pole potwierdzenia daty dostawy, które może mieć wpływ na ustalenie planowanego terminu dostawy.
Wprowadzenie daty do pola "Potwierdzona data dostawy", podczas zatwierdzania zmian klawiszem "OK", jest porównywana z aktualnym planowanym terminem dostawy pomniejszonym o wskaźnik Lead Time. Aktualna data widoczna jest w nagłówku formularz edycji pozycji zamówienia do dostawcy.

Rysunek 144 Informacja o terminie dostawy towaru od dostawcy, na podstawie planowanego terminu dostawy.
Zmiana tej daty a właściwie przekroczenie aktualnego terminu dostawy, spowoduje zmianę tego terminu w zamówieniu handlowym. Oczywiście zostanie automatycznie zostanie wygenerowana informacja do właściciela zamówienia o zmianie terminu.

Rysunek 145 Ostrzeżenie o zmianie planowanego terminu dostawy.

Rysunek 146 Informacja do właściciela zamówienia handlowego o zmianie planowanego terminu dostawy na podstawie ustalonej daty dostawy towaru od dostawcy.
Jeśli zmiana "Potwierdzenia daty dostawy" nastąpi po wysłaniu potwierdzenia do klienta, zmiana taka nie będzie miała już wpływu na ustalony term dostawy z klientem.

Rysunek 147 Informacja po wysłaniu potwierdzenia do klienta.
Informacja historyczna o dokonanych zmianach planowanego terminu dostawy
System posiada mechanizmu rejestrujący zmiany planowanego terminu dostawy, terminu zakończenia produkcji oraz terminu dostarczenia towaru handlowego. Rejestracja następuje podczas każdorazowej zmiany wspomnianych terminów. Okno z listą zmian dostępne jest z poziomu pozycji zadań produkcyjnych.
Created with the Personal Edition of HelpNDoc: Streamline your documentation process with HelpNDoc's HTML5 template